Tuesday, July 28, 2009

Gadis Bintang

Gadis Bintang

Terpancar Sinar Orbit Kegelapan,
Mengejut imaginasi dalam fikiran,
Apakah benar atau khayalan,
mungkin sekadar peringatan,

Hadir dirimu menjadi kontroversi,
Tentang gadis bintang penuh misteri,
Telah menawan hati ku ini,
Dan memberiku seribu erti,

Satelit biru memancar rindu,
Sistem saraf ku tak menentu,
Semua jadi haru biru,
Tajam matamu menusuk kalbu,

Gadis bintang kau istimewa,
Gadis bintang kauuuuuuu....

*lagu ini aku tujuakn kepada Gadis-Gadis yang ada di luar sana*
*terutama kepada Gadis Bintang ehem ehem ar...ekekeke

hahahahahhahahahahaha....


hari nie dalam sejarah aku ialah aku penat,,,aku pening,,,dada aku sakit2,,,aduh...mcm ner nk berenti merokok nie...ari2 isap rokok,,,isap rokok ari2,,,rokok ari2 isap...hahahaha...tension kot sebab 2 ar aku isap rokok,,,isap rokok jer isap len xde haaaaa,,,hahahah...mlm td aku xleh tido...memikirkan seseorang...tp sayang dye sudah menjadi milik orang...ape boleh buat nengok jer la...hahahahaha...jebon@james bond la...hahaha...nampak nyer melepas la lagi...ekekeke...tp xper...bunga bukan sekuntum...berkuntum2 lagi bunga yang ade kat taman mak bedah...hahahalayan jer....ekekekeke...dye la gadis bintang yang aku cari...hahahaha...its ok...aku doakan "Gadis Bintang ku" bahagia bersama pilihan ati dye...amin...
Kepada Wanita2 Yang Kuang Ajo!!!

Kepada Wanita2 Yang Kuang Ajo!!!

hahahahahaha...ari nie aku dgn berbesar ati nk mengucapkan selamat pengantin baru la kepada bekas awek aku ...semoga kau berbahagia sehingga anak cucu...

hahahahahaha...kurang ajo ker aku???ekekeke...mmg aku kurang aja kot...sebab ape ek aku jd kurang ajor...sebab aku kenal wanita2 yang kurang ajo mcm ko...bile kau perlukan aku kau cari aku...selame 4 taun aku kenal ko...ko campak aku mcm sampah...bile ko da kawin da ade laki...baru kau sebuk nk call2 aku...kacau2 aku...kau nk ape???nk mampus???hahaha...ke ko da gersang sgt laki ko xbg kat kau....hahahaha....nie dye aku selame nie diam jer terhadap orang2 mcm kau...tp hari nie ati aku ckp panas setelah mendengar sendiri dari mulut bapak aku...aku betul kecewa gn sikap kau yang mcm gampang...betina sudal la ko aku ckp...jgn marah...sebab ko buat cerita gn bapak aku...ko manusia jenis ape ar...kalau ko xpuas ati gn aku ko dtg jumpe aku ar...xpayah ar nk men bapak aku...aku da besar ar...bukan lagi tangunggan bapak aku...jg ar laki kau...sampai laki aku maki2 aku...aku leh sabo lagi...tp hari nie aku da xleh sabor...bodohnyer betine...bodoh...belajor tinggi tp otak xde...gune lutut juga...sial la ko nie...bodoh nyer...aduiii...nyesal aku kenal gn ko...ish2...tekanan ar mcm nie...pundek...aku harap ko bace ar ape yang aku nukil kan kat blog aku nie...

kau cerita kat bapak aku mcm2 eh...sume cerita palsu jer...tp aku xbodoh...jgn sampai aku ceritakan semua buruk ko kat family ko...ko ingat dulu sebelum ko kwn n kenal gn aku...ko 2 sape???huh...bengkek jer...muke nampak baik...tp kau punyai ati yang busuk...lagi busuk dari bau bangkai...aku akan cari kau gn laki aku sampai jumpe...aku nk berdepan gn kau berdua...ape masalah lagi...laki kau pun masalah...kau pun masalah...kau hengat laki ko budak pekida aku takut...tidak...aku berpegang pada jalan ALLAH S.W.T. "HASBIALLAH"...xde yang lain dalam jiwa aku skang...kao tunggu...saat dan waktunyer akan tibe...dendam aku bawa ke maut...kau tunggu...sikit jer la...sebelum Ramadhan aku mesti jumpe ko...sorry 2 say...aku benci gn perangai kau gn laki kau 2 SYAITAN!!!!

Saturday, July 25, 2009

Qalbu Adalah Istana ALLAH S.W.T.

Qalbu Adalah Istana ALLAH S.W.T.

Syekh Abdul Karim Ibnu Ibrahim Al Jaili [1366M - 1430M]

Qalbu adalah Singgasana Allah
Pusat kendali diri setiap manusia
Landasan penampakkan Al Haq
Ranah hamparan kasih rahmatNya

Ia adalah cerminan hakikatNya
Mikroskop nilai keluhuranNya
Wadah penampung kalamNya
Jaring penangkap isyarat-isyaratNya

Ia dianalogikan dengan cahaya
Diurai dengan huruf-huruf Qur’ani
Ia laksana, minyak dan lampu
Dalam Misykat serta kaca menyala

Ia mudah terbalik dan pongah,
Qalbu yang ingat mulia, yang lalai nista,
Ia kadang bersinar, kadang gelap,
Ia menyinari jagad diri dan kehidupan,

Qalbu didatangi DutaNya untuk
Dipersiapkan menerima tugas ketuhanan
Qalb suci bermoral malaikatNya
Qalbu kotor berkarakteri setan terlaknat

Qalbu adalah penanda setiap insan
Adakah ia manusia baik atau buruk
Ia merupakan pundit rahasia batin
Samudera pengetahuan setiap manusia
Ia kunci pembuka keagunganNya
Pintu pembentang rahasia-rahasiaNya

Itulah wajah hakiki qalbumu yang sesungguhnya
Simpanlah rahasia batinmu, kau akan melihat rahasiaNya

Kebahagiaan dunia bisa diraih dengan jejak kaki
Kebahagiaan hakiki akhirat hanya bisa ditempuh dengan qalbu

Penyingkapan Agung dan tirai Makrifat terbuka oleh “laku“ qalbu
Rapor kebaikan dan keburukan setiap insani berdasar “laku“ qalbu

Manusia yang membiarkan kalbunya penuh noda hati
Selamanya tidak akan merasakan penyingkapan rahasia AgungNya

Qalbu adalah perbendaharaan agung
Modal utama setiap manusia menujuNya
Insan yang tidak memuliakan kalbunya
Akan menuai keburukan abadi di sisiNya

Qalbu adalah landasan pacu hakikat
Nilai hakiki tidak akan landing di qalbu yang kotor
Qalbu yang tidak suci berlumur hijab
Qalbu yang terhijab tidak akan Makrifatullah

Qalbu adalah media Wushul da Qurb
Keintiman denganNya juga dengan “laku“ qalbu
Hakikat kebaikan bersendikan qalbu
Kebaikan yang tidak bernurani, adalah busuk

Ilham suciNya turun di qalbu suci
Qalbu buruk adalah landasan bisikan jahat setan
Muara “laku“ qalbu adalah ridhaNya
KerelaanNya hanya berdasarkan “laku“ qalbu jernih
KemurkaanNya akibat “ulah“ qalbu
Siksa pedih akhirat juga akibat “ulah“ busuk qalbu

Qalbu adalah sentra penentu nasib
Kebahagiaan dan kesengsaraan hakiki akibat qalbu
Qalbu yang taat beroleh ridhaNya
Qalbu yang kufur, akan menuai kemurkaanNya
Qalbu yang pongah dan tersesat
Adalah qalbu yang lupa mendzikir padaNya
Wajah kebaikan qalbu adalah lurus
Wajah kesesatan qalbu, tindak kemaksiatannya

Tajamkan mata Qalbu dan pikir
Akan tersingkap keagungan rahasia ayat-ayatNya
Qalbu adalah pengantin jasad dan ruh
Hanya Qalbu Sakinah yang sambung dengan DiriNya
Lihatlah kepada “laku“ baik qalbumu
Itulah rahasia batinmu, dan modal utamamu menujuNya
Pandanglah kebaikan-kebaikanNya
Akan ditampakkan untukmu segala makna hakiki
10 Wasiat Imam Syafie

10 Wasiat Imam Syafie

10 Wasiat Yang Ditinggalkan Oleh Imam Syafie Sebelum Kembali Ke Rahmatullah

SEBELUM Imam Syafie pulang ke rahmatullah, beliau sempat berwasiat kepada para muridnya dan umat islam seluruhnya. Berikut ialah kandungan wasiat tersebut:

“Barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat maka hendaklah ia mengamalkan sepuluh perkara.”

PERTAMA: HAK KEPADA DIRI.
Iaitu: Mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.

KEDUA: HAK KEPADA MALAIKAT MAUT
Iaitu: Mengqadhakan kewajipan-kewajipan yang tertinggal, mendapatkan kemaafan dari orang yang kita zalimi, membuat persediaan untuk mati dan merasa cinta kepada Allah.

KETIGA : HAK KEPADA KUBUR
Iaitu : Membuang tabiat suka menabur fitnah, membuang tabiat kencing merata-rata, memperbanyakkan solat Tahajjud dan membantu orang yang dizalimi.

KEEMPAT: HAK KEPADA MUNKAR DAN NAKIR
Iaitu : Tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasihat menasihati.

KELIMA : HAK KEPADA MIZAN (NERACA TIMBANGAN AMAL PADA HARI KIAMAT)
Iaitu : Menahan kemarahan, banyak berzikir, mengikhlaskan amalan dan sanggup menanggung kesusahan.

KEENAM : HAK KEPADA SIRAT (TITIAN YANG MERENTANGI NERAKA PADA HARI AKHIRAT)
Iaitu : Membuang tabiat suka mengumpat, bersikap warak, suka membantu orang beriman dan suka berjemaah.

KETUJUH : HAK KEPADA MALIK (PENJAGA NERAKA)
Iaitu : Menangis lantaran takutkan Allah SWT, berbuat baik kepada ibu bapa, bersedekah secara terang-terangan serta sembunyi dan memperelok akhlak.

KELAPAN : HAK KEPADA RIDHWAN (MALAIKAT PENJAGA SYURGA)
Iaitu : Berasa redha dengan Qadha’ Allah, bersabar menerima bala, bersyukur ke atas nikmat Allah dan bertaubat dari melakukan maksiat.

KESEMBILAN : HAK KEPADA NABI SAW
Iaitu : Berselawat ke atas baginda, berpegang dengan syariat, bergantung kepada as-Sunnah (Hadith), menyayangi para sahabat, dan bersaing dalam mencari keredhaan Allah.

KESEPULUH : HAK KEPADA ALLAH SWT
Iaitu : Mengajak manusia ke arah kebaikan, mencegah manusia dari kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan.
PC Rosak Lagi!!!

PC Rosak Lagi!!!

aduh...malang betul ari nie...pc rosak da 2 biji...2 2 kene format...terus xleh nk repair...ape da...sabut2...ape yang xkene tah...kelmarin aku kije ok jer pc 2...da nk kene donlod lagi...lemah aku bab2 donlon nie...da la tenet mcm si*l...lembab...ape da...hahahahaha...ilek2 jer...nk tido jer la nie...malas nk wt...penat gile...mate nek kelabu jer ari nie...ekekekeke...

Thursday, July 23, 2009

Sahabat Dan Kawan

Sahabat Dan Kawan

Hmmmmm...

Sahabat dan Kawan...
ape kah perbezaan SABAHAT dan KAWAN???
Sesiapa leh tlg aku jelas kan soalan yang aku sendiri xdpt jwb sampai sekaran...aku kusut, mcm ner nk kenal sahabat dan kawan nie...kusut betul...Tp la pada aku...SAHABAT dan KAWAN mempunyai maksud yang berbeza...

baik la kite bercerita mengenai KAWAN....
pada aku la kawan hanya atas nama....
sebab bile kita senang kawan mmg ramai akan dtg kat kite...
tp bile kite terduduk...
mane kawan yang ramai2 td xakan ade seorang pun yang akan muncul la...
time senang baru nk dtg nk makan duet orang len...
ape nyer orang ar nie...
huhuhuhuhuhu...

lain pula cerita pasal SAHABAT...
sahabat akan muncul 1000 orang hanya ade seorang sahaja yang boleh digelar sahabat...kenape???sebab sahabat nie la yang membawa kite kepada kesedaran...insaf...semuanya la...bukan kepada keburukan...dan sahabat juga la yang boleh sama-sama susah dan senang...kire da macam adik beradik la...atau pun mcm peha kiri peha kanan...bile peha kiri dicubit peha kanan akan terasa sakitnya...

ALHAMDULILLAH, bersyukur aku kepada ALLAH S.W.T. kerana aku dikurniakan 2 orang sahabat yang boleh mendengar rintihan hati aku, tempat aku bertanyakan pendapat, dan berkongsi2 pengalaman, ilmu dan sebagainya...
nama sahabat aku yang pertama MOHHAMMAD NOORHAKIM NORDIN, dan yang ke-2 ABANG SULAIMAN@abg Man Teksi...

terima kasih kerana sudi menjadi sahabat aku...aku tetap kenang korang sampai akhir hayat aku...mudah-mudahan...amin...

sekian saje coretan aku...
SALAM..

Tuesday, July 21, 2009

20 PETUNJUK MEMILIH ISTERI

20 PETUNJUK MEMILIH ISTERI

Memilih Isteri Yang Solehah

1. Taat Beragama

Rasulullah SAW bersabda :

"Perempuan itu dikawini atas empat perkara, yaitu: karena hartanya, karena keturunannya,
karena kecantikannya, atau karena agamanya. Akan tetapi, pilihlah berdasarkan agamanya
agar dirimu selamat." (H.R. Bukhari dan Muslim).

2. Dari Golongan Orang Yang Baik-Baik

Disebutkan dalam Hadits berikut bahwa:

Rasulullah SAW bersabda: "Jauhilah olehmu khadraauddiman!" Rasulullah ditanya: "Wahai
Rasulullah, apakah khadraauddiman itu?" Sabdanya: "Wanita cantik di lingkungan yang
buruk."(H.R. Daraquthni, Hadits lemah)

3. Wanita Yang Masih Suci

Disebutkan dalam Hadits berikut bahwa:

Rasulullah SAW bersabda kepada Jabir ketika beliau kembali dari perang Dzatur Riqa':
"Wahai Jabir, apakah nanti kamu akan kawin?" Saya menjawab: "Ya, wahai Rasulullah."
Sabdanya: "Dengan janda atau perawan?" Saya menjawab: "Janda." Sabdanya: "Mengapa
bukan perawan, supaya kamu dapat bergurau dengannya dan ia pun dapat bergurau
denganmu?" Saya menjawab: "Sesungguhnya bapakku telah wafat saat perang Uhud,
sedangkan beliau meninggalkan tujuh anak perempuan kepada kami. Oleh karena itu, aku
menikah dengan seorang janda perempuan yang 'mumpuni', ia dapat mengasuh mereka dan
melakukan kewajiban terhadap mereka." Sabdanya: " Engkau benar, insya Allah." (H.R.
Bukhari dan Muslim).

4. Penyabar

Allah berfirman dalam Q.S. At-Tahriim ayat 11:

"Allah menjadikan isteri Fir'aun perumpamaan bagi orang-orang yang beriman ketika ia
berkata: 'Ya Tuhanku, bangunkanlah untukku sebuah rumah di sisi-Mu dalam syura; dan
selamatkanlah aku dari Fir'aun dan perbuatannya; dan selamatkanlah aku dari kaum yang
zalim'".

5. Memikat Hati

Allah berfirman dalam Q.S. An-Nisaa' ayat 3 :

"Jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yang yatim
(bilamana kamu mengawininya), kawinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi, ..."

6. Amanah

Allah berfirman dalam Q.S. An-Nisaa' ayat 34:

"...Oleh sebab itu, wanita yang shalih ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara (dirinya
dan harta suami) ketika suaminya tidak ada, karena Allah telah (menyuruh) memeliharanya..."
Disebutkan dalam Hadits berikut:

Rasulullah SAW bersabda: "Sebaik-baik isteri iaitu yang meyenangkanmu ketika kamu lihat;
taat kepadamu ketika kamu suruh; menjaga dirinya dan hartamu ketika kamu pergi". (H.R.
Thabarani, dari 'Abdullah bin Salam)

7. Tidak Bersolek Ketika Keluar Rumah

Disebutkan dalam Hadits berikut:

"Wanita-wanita yang gemar minta cerai dan wanita-wanita pesolek (di luar rumah) adalah
wanita-wanita munafik". (H.R. Abu Nu'aim)

8. Kufu' Dalam Beragama

Rasulullah SAW bersabda dalam Hadits-Hadits berikut:

"Wahai Bani Bayadhah, kawinkanlah (perempuan-perempuan kamu) dengan Abu Hind; dan
kawinlah kamu dengan (perempuan-perempuan)nya." (H.R. Abu Dawud)

"Orang-orang Arab satu dengan lainnya adalah kufu'. Bekas budak satu dengan lainnya adalah
kufu' pula." (H.R. Bazar)

"Sesungguhnya Allah memuliakan Kinanah di atas Bani Isma'il dan memuliakan Quraisy di
atas Kinanah dan memuliakan Bani Hasyim di atas Quraisy dan memuliakan aku di atas Bani
Hasyim...Jadi, akulah yang terbaik di atas yang terbaik." (H.R. Muslim)

9. Tidak Metarialistik

Dalam Hadits berikut disebutkan:

Dari Ibnu 'Abbas ra, ujarnya: Rasulullah SAW bersabda: "Ada empat perkara, siapa
mendapatkannya berarti kebaikan dunia dan akhirat, yaitu hati yang selalu bersyukur, lisan
yang selalu berzikir, bersabar ketika mendapatkan musibah, dan perempuan yang mahu
dikawini bukan bermaksud menjerumuskan (suaminya) ke dalam perbuatan maksiat dan bukan
menginginkan hartanya." (H.R. Thabarani, Hadits Hasan)

Disebutkan juga dalam Hadits berikut bahwa:

Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya wanita yang membawa berkah yaitu bilamana ia
mudah dilamar, murah maskawinnya, dan subur peranakannya." (H.R. Ibnu Hibban, Hakim,
dan lain-lain, dari 'Aisyah).

10. Senang Menyambut Ikatan Kerabat

Dalam Hadits berikut disebutkan:

Dari Maimunah ra, sesungguhnya ia telah memerdekakan salah seorang budak perempuannya
tanpa lebih dahulu minta izin kepada Nabi SAW. Ketika tiba saat Nabi bergilir kepadanya, ia
berkata: "Wahai Rasulullah, apakah Tuan tahu bahwa saya telah memerdekakan budak
perempuanku?" Sabdanya: "Apakah engkau telah melakukannya?" Jawabnya: "Ya" Sabdanya:
"Alangkah baiknya kalau budak perempuan itu engkau hadiahkan kepada paman-paman dari
pihak ibumu karena pahalanya akan lebih besar bagi dirimu." (H.R. Bukhari, Muslim, Abu
Dawud, dan Nasa'i)

11. Pandai Menyimpan Rahsia

Rasulullah SAW bersabda dalam Hadits berikut :

"Sungguh wanita yang terbaik diantara wanita kamu ialah yang subur, besar cintanya, teguh
memegang rahasia,..." (H.R. Thusy)

12. Subur

Disebutkan dalam Hadits berikut:

"Kawinlah dengan perempuan pecinta lagi bisa punya anak banyak (subur) agar aku dapat
membanggakan jumlahmu yang banyak di hadapan para nabi pada hari kiamat nanti." (H.R.
Abu Dawud dan Nasa'i)

13. Tabah Menderita

Rasulullah SAW bersabda dalam Hadits berikut :
"Sungguh wanita yang terbaik diantara wanita kamu ialah yang subur, besar cintanya, teguh
memegang rahasia, tabah menderita mengurus keluarganya,.." (H.R. Thusy)

14. Bukan Cemburu Buta

Disebutkan dalam Hadits berikut:

Dari Abu Hurairah, telah sampai kepadanya bahwa Nabi SAW bersabda: "Seorang wanita
tidak boleh meminta suaminya menceraikan istrinya (yang lain) supaya berkecukupan tempat
makannya (nafkahnya)." (H.R.Tirmidzi)

15. Perangai Dan Kata-Kata Yang Menyenangkan

Disebutkan dalam Hadits berikut:

"Tiga hal keberuntungan yaitu: istri yang shalih; kalau engkau lihat, menyenangkanmu; dan
kalau engkau pergi, engkau merasa percaya bahwa ia dapat menjaga dirinya dan hartamu;
kuda penurut lagi cepatlarinya, yang dapat membawamu menyusul teman-temanmu; dan
rumah besar yang banyak didatangi tamu. Tiga hal kesialan yaitu: istri yang kalau engkau
lihat, menjengkelkanmu, ucapannya menyakiti kamu, dan kalau engkau pergi, engkau merasa
tidak percaya bahwa ia dapat menjaga dirinya dan hartamu; kuda yang lemah; jika engkau
pukul, bahkan menyusahkanmu; dan kalau engkau biarkan, malah tidak dapat membawamu
menyusul teman-temanmu; serta rumah yang sempit lagi jarang didatangi tamu." (H.R. Ahmad.
Hadits yang semakna dengan ini riwayat oleh Thabarani, Bazzar dan Hakim)

16. Mudah Dilamar

Dalam Hadits berikut disebutkan bahwa:

Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya wanita yang membawa berkah yaitu bila ia mudah
dilamar, murah maskawinnya, subur peranakannya."(H.R.Ibnu Hibban, Hakim, dan lain-lain,
dari 'Aisyah)

17. Besar Cintanya

Rasulullah SAW bersabda dalam Hadits berikut:

"Sesungguhnya wanita yang terbaik di antara wanita kamu ialah yang subur, besar cintanya,..."
(H.R. Thusy)

18. Patuh Dan Taat

Rasulullah SAW bersabda dalam Hadits berikut:

"Sesungguhnya wanita yang terbaik di antara kamu ialah yang subur, besar cintanya, teguh
memegang rahasia, tabah menderita, mengurus keluarganya, patuh terhadap suaminya,
pesolek bagi suaminya, membentengi dirinya dari laki-laki lain, mau mendengar ucapan suami
dan menaati perintahnya, dan bila bersendirian dengan suaminya ia pasrahkan dirinya pada
kehendak suaminya, serta tidak berlaku dingin kepada suaminya." (H.R. Thusy)

19. Hemat

Dalam Hadits berikut disebutkan bahwa:

Rasulullah SAW bersabda: "Wanita yang paling baik yaitu yang pandai mengendarai unta.
Wanita Quraisy yang terbaik yaitu yang besar kasih sayangnya kepada anak kecil dan pandai
mengurus harta suaminya yang sedikit (miskin)." (H.R. Ahmad, Bukhari dan Muslim)

20. Besar Kasih Sayang Pada Kanak-kanak Dan Anak

Dalam Hadits berikut disebutkan bahwa:

Rasulullah SAW bersabda: "Wanita yang paling baik yaitu yang pandai mengendarai unta.
Wanita Quraisy yang terbaik yaitu yang besar kasih sayangnya kepada anak kecil dan panda
mengurus harta suaminya yang sedikit (miskin)." (H.R. Ahmad, Bukhari dan Muslim)

Thursday, July 16, 2009

Peristiwa Israk Mikraj

Peristiwa Israk Mikraj

1. Sebelum Israk dan Mikraj

Rasulullah S. A. W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika'il. Hati Baginda S. A. W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman. ke dalam dada Rasulullah S. A. W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu.

2. Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa):

Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S. A. W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah. ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A. S. menerima wahyu daripada Allah; iii. Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A. S. dilahirkan);

Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S. A. W. menghadapi gangguan jin 'Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya :

§ Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S. A. W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

§ Tempat yang berbau harum. Rasulullah S. A. W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anak-nya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).

§ Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

§ Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

§ Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.

§ Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.
§ Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

§ Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

§ Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

§ Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

§ Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.

§ Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S. A. W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.

§ Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.

Rasulullah S. A. W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.

3. Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah):

Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S. A. W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).

. Langit Pertama: Rasulullah S. A. W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A. S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

i. Langit Kedua: Nabi S. A. W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi 'Isa A. S. dan Nabi Yahya A. S.

ii. Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A. S. iii. Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A. S.
iv. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A. S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

v. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A. S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

vi. Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S. A. W., Nabi Ibrahim A. S. bersabda, "Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu lah HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH". Mengikut riwayat lain, Nabi Irahim A. S. bersabda, "Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA lah ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA lah HAULA WA lah QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberpa peristiwa! lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

vii. Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S. A. W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.

viii. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

ix. Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S. W. T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Allah S. W. T : Ya Muhammad. Rasulullah : Labbaika. Allah S. W. T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan. Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan 'Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan. Allah S. W. T : aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.

4. Selesai munajat, Rasulullah S. A. W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A. S. kemudian Nabi Musa A. S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S. A. W. merayu kepada Allah S. W. T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

5. Selepas Mikraj

Rasulullah S. A. W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu'alam.

(Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa`id) Kesimpulannya, peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.

Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.

Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.

Mafhum Firman Allah S. W. T. : "Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
(Surah Al-Israa': Ayat 1). wallahua'lam..
Aku Sepasang Kasut Seorang Da'ie

Aku Sepasang Kasut Seorang Da'ie

Namaku SiPun, aku adalah dari bangsa slipar Jepun. Jenis-jenis lain, juga yang selain daripadaku dijual di merata kedai sukan. Aku telah dibeli semenjak setahun yang lepas. Semenjak itu hidupku mula berubah. Aku menjangkakan tentulah kebanyakan daripada hayatku akan kuhabiskan di trek atau di gimnasium. Tapi jangkaanku meleset.

Tuanku lebih kerap membawa aku ke masjid-masjid dan ke rumah kawan-kawannya. Aku sempat mencuri-curi dengar kegiatannya dalam kelompok tersebut. Itulah yag dinamakan usrah rupanya. Apa yang ingin ku ceritakan di sini mungkin berguna kepada kalian semua. Berikut adalah pemerhatianku berkenan tuanku. Dia seorang da`i, kekagumanku dengan usahanya telah menginsafkan aku untuk mncoretkan warkah ini.


Dahulu, tuanku hanya berseorangan. Aku selalu ke masjid bersamanya seorang. Di sana beliau mengabiskan masa mendengar ceramah agama, tak cukup dengan itu, habis kedai-kedai buku agama kami kunjungi. Sememangnya dia seorang yang obsessed dengan ilmu pengetahuan. Tafsir al-Qur'an memang selalu dibacanya. Ini membanggakan aku, kerana dapat berbakti kepada seorang yang cintakan ilmu.


Aktivitiku tidak terhad begitu sahaja, aku juga sering dibawa ke kompleks sukan dan padang bola. Yang peliknya aku mendapat ramai kenalan ketika berada di padang, tetapi sering berseorangan ketika dibawa ke masjid.

Dahulu, ini menjadi aktiviti kegemaranku, kerana dengan ini aku mendapat ramai kawan. Mulanya aku agak pelik dengan situasi ini, tetapi lama-kelamaan ramai kenalanku turut serta setiap kali aku ke masjid. Kini fahamlah aku, tuan aku menggunakan padang bola dan kompleks sukan untuk berdakwah rupanya. Masya Allah! Tak sangka juga, dengan aktiviti sukan tuan aku sempat juga mengajak rakan-rakan ke masjid. Sekarang aku tidak bersendiri lagi. Hampir setiap malam tuan aku akan berkunjung ke rumah rakan-rakannya. Di sini aku mengambil peluang untuk bersama dengan rakan-rakanku untuk bertukar pengalaman. Rakan-rakanku amat mengagumi tuanku. Aku tumpang berbangga.


Usrah berjalan hampir setiap malam. Sememangnya tuan aku tidak kenal erti rehat. Baginya tempat rehat adalah Syurga dan masa untuk tidur adalah di alam kubur. Semua kasut akan senyap setiap kali tuan aku mula berbicara. Kaata-katanya penuh hikmah, setiap isi disokong dengan hadis dan ayat al-Qur'an. Tuan aku tidak banyak bercakap apatah lagi perkara yang sia-sia. Aku dapati rakan-rakan tuanku turut kagum dengan kebolehannya.


Apabila bersama rakan, tidak pernah langsung beliau mencerca rakan yang lain. Jika ada perkara yang hendak ditegurnya akan dilakukan dengan hikmah. Aku lebih banyak mendengar beliau memuji orang berbanding mencerca kesalahan orang.

Kini aku masih berbakti lagi. Aku tahu kalian tentu menganggap tulisanku ini gila dan tidak masuk akal. Akan tetapi renungkanlah kata-kataku ini. Aku mungkin kasut, tetapi suatu hari nanti mungkin Tuhan akan memberikanku mulut untuk berkata-kata, untuk bersaksikan apa yang tuan aku telah kerjakan. Pada saat itu akan aku saksikan pada Tuhan apa yang aku nukilkan pada kalian.


Untuk kalian semua contohilah tuanku. Berdakwahlah dengan cara hikmah. Jangan sekali-kali lari dari masyarakat. Terkadang masyarakat di sekeliling kalian suka bersukan, atau mungkin sukakan hiburan. Ikutlah rentak mereka sebagaimana aku menari mengikut irama tuanku. Dalam berkata-kata hendaklah kalian berhati-hati, jauhilah cerca dan maki, lebihkanlah ukhuwwah dan pujian. Sesungguhnya mad`u suka dipuji. Namun puji biarlah ikhlas.


Apabila berbicara gunakanlah al-Qur'an dan al-Hadis. Jangan kalian ikut sesedap mulut, kelak menikam kalian dari belakang. Tambahkanlah ilmu kalian, maka orang akan mendengar cakap kalian. Bukankah Tuhan menjanjikan darjat yang tinggi untuk orang yang berilmu? Jadilah da`i yang serba boleh. Jangan kalian sekatkan skop dakwah kalian, setakat mengajak ke surau dan masjid. Ingatlah, bersukan, muzik, berjalan, itu semua adalah dakwah bagi kalian. Setapak kalian berjalan, mungkin bisa mencampak hidayah ke dalam diri teman kalian.


Oh! Aku memang tidak layak untuk menasihat kalian. Apatah lagi aku hanya sepasang kasut. Kalian tidak perlu memaafkanku kerana aku hanyalah kasut. Tetapi maafkanlah tulisan aku kira aku cuba mengajar kalian, makhluk yang terbaik di sisi Allah. Sebelum lidah kasutku ini bergetar deras, cukuplah dulu nukilan dariku, sepasang kasut seorang da`i.

Glossari:
daie = orang yang mengajak (kepada kebaikan dan meniggalkan keburukan)
mad'u = orang yang diajak oleh orang yang mengajak
usrah = (asal Bahasa Arab) keluarga

Wednesday, July 15, 2009

MAKAN2 TIME

Glurp!!!!aduiii....sotong goreng tepung yang sungguh lazat...walau pun aku xboleh makan tp aku tetap bedal jugak...xkire ar...sedap wooo mesti cube nie...2 aku da sental separuh da...satu pinggan xsilap aku RM5.00 jer...Nie jugak merupakan salah satu feveret au...mee goreng basah berkuah...aduhh...sungguh mengiorkan kawan2...mmg sedap giler...dye nyer ikan mmg baik ar...untuk makluman Restoran Hassan Ong nie merupakan sebuah retoran masakan Cina...tp pemiliknya merupakan Cina muslim...best wooo...makanan dye mmg sedap2 belaka...jom pe makan...lapo nie...

Sunday, July 12, 2009

Ape nk jadi...

Ape nk jadi...

pagi2 lagi ade seorang bapak budak dtg...kononyer nk antar anak dye masuk kelas komputer kat tempat aku kerja nie...masuk da ar xbg salam...dasar manusia ape tah...pas 2 bising2 suh masukkan anak dye dalam kelas sekarang juga...dye ingat pasor ker ape...ikut giliran ar...nie daftar lambat nk cepat jer...bagero nyer orang...pas 2 suh mengajor pakai buku dye lak...ape kes tah orang mcm nie pun ade...da ar kerajaan buat CBC nie untuk kemudahan orang kampung supaya mengenal ICT nie...n suke2 jer nk ckp CBC nie dibuka untuk tujuan tah ape2...ape bende ar...seb bek kesabaran aku ade lagi...nyaris2 gak aku betumbuk...seb bek mmber dtg...kalau x da lame da aku sepang n halau...bodoh...belagak pandai...mcm terer jer...geram lak aku...kutuk2 aku gn kak ani lak...kalau dye hebat sgt duk ar sini keje...mengajar...jg kaunter...buat modul...buat report kewangan,utility sumenyer la, repair pc yang rosak, cek internet sumer...kalau hebat sgt ar... geram doh...bodoh nyer manusia... bak kate mmber aku "BUTO LAH KOOOOOOOOO"

hahahahhahahahahahahah...
sekian dari aku yang mereng nie...

Keretaku Oh Keretaku

aduiii.........
kereta aku sakit lagi....kali nie absober dye lak yang aku tukar...banyakbetul la menyusahkan aku kereta aku nie...tp kereta aku gak yang paling best...hihihihihi...walaupun dye banyak buat hal kan...huhuhuhuhuhuhu...aku skang antar kereta aku kat bengkel Amir Auto ( Kelab Berkereta Southern Beat )...kerja dye mmg best la...teliti n cermat...aku suke gn care pekerja-pekerja Amir Auto bekerja...upah nyer pun berpatutan...
http://www.myspacetunai.com/afifsamshuri

Friday, July 10, 2009

Jom ar Join aku kat myspace tunai....

Jom ar Join aku kat myspace tunai....

SALAM DAN SELAMAT SEJAHTERA KEPADA SEMUA...

PERHATIAN!!!!

KEPADA SEMUA YANG MEMPUNYAI MYSPACE/FACEBOOK/TAGGED/FRIENDSTER/HI5 DLL...
TIDAK LUPE KAPADA PELAJAR SEKOLAH RENDAH/MENENGAH/KOLEJ/UNIVERSITI/ILP/IKM/KKTM SUMER YANG ADE KAT MALAYSIA LA SENANG CITER...

BACA DENGAN TELITI TAW...

http://www.myspacetunai.com/afifsamshuri

Pernahkah anda terfikir sudah berapa lama anda berchatting dan bermain video game?Berapa banyak pendapatan yang anda sudah kecapi sambil berchatting?Tiada satu sen pun anda dapat daripada itu?

TERBARU!!Sebentar saja lagi anda akan didedahkan dengan teknik buat duit paling senang yang pernah anda temui!!Percaya atau tidak anda mesti terkejut apabila saya katakan hanya dengan berchatting di myspace, friendster, blog,tagged dan lain-lain boleh menjana pendapatan lebih RM50-RM300 sehari!!wOw BeTul ke??!!Tengok sendiri..

Siapa Lagi Mahu Menjana RM50-RM300 Sehari Secara Automatik Di Rumah,dengan Hanya Berchatting????

Dan Ketahui Langkah Demi Langkah Bagaimana Saya Penuhkan Akaun Bank Saya Dengan Limpahan Wang HARIAN Sehingga Mencecah...xtau nk ckp mcm ner mencecah brape...pokok pangkalnyer kite kene useha la...tanpa useha kite xmampu tuk berjaya...



kalau nk tau dengan lebih lanjut sila la add kat ym...
ni id ym saye : hujan_kt87@yahoo.com

http://www.myspacetunai.com/afifsamshuri

jom jana duet!!!!

Friday, July 3, 2009

Gaji oh gaji...

Gaji oh gaji...

aduiii...2 la dye manusia bile berfikir tentang duet...ade duet pening xde duet pun peningg...hehehehe...yang bekerja pula mmg menanti-nantikan saatnya gaji akan dimasukkan ke akaun masing atau by dari bos...tp ape kan daye ade sesetengah dari majikan mempunyai masalah untuk membayar gaji staff2 mereka...xtau la berpunca dari masalah majikan atau pihak bank...setidak-tidaknye bagi la notis ke ape ker...xla kuli2 nie menunggu buah kelape sawit yang sememangnyer xkan gugr kan...ekekeke...lu pikir la sendiri...hahahahaha...