Sunday, August 30, 2009

Boring Tahap Gaban da nie

Boring Tahap Gaban da nie

huh...boring gile da nie...xtau da nk buat ape...duk melayan youtube, game kat facebook, duk layan myspace, duk layan lagu, mcm2 la...aduiii...boring tetap boring gak...ape yang xboring nie ek...huhuhuhuhu...tensen gak kalau pikirkan...

mlm td cerita nya aku g danga bay jb, mmber aku kecik sibuk nk beli bag laptop yang sandang belakang 2...mcm kat kota xde jer jual... nk beli kat tempat branded2...ape da...kat kipmart bersepah2...dye leh ckp xde...huh...xper la bukan duit aku pun...duit dye...ekekeke...yang penting mlm td mcm2 la lawak orang ramai yang aku jumpe kat danga bay...mcm2 ragam ade...maklum la kat dangan bay ade bazar yang menempatkan gerai2 menjual pakaian, kuih2, dan sebagainye...banyak gak la yang da start berniaga...tp mcm biase la...mlm minggu ade roadblok kat dlm danga bay 2...hahaha...layan kan aje...

sesudah kecik berpuas ati dengan hasil dye mencari beg tue...aku ape lagi...sound tepet ar kat kecik...ai jauh2 nie dtg xbelanje minum ker???hhahahahaha...dye dgn sinis menjawab..."ala stakat minum ape ade hal"...aku pun ape lagi la bedal la kopi o ais satu...gila 2 balik da kul bape...gn aku keje ari nie...hahahaha...layan kan jer...kawan2 nyer pasal kan...
:)

so ingat la...kawan tuk menyusahkan kawan dan menggunakan kawan mmg ramai...tp nk mencari kawan yang betul boleh membantu kite di masa senang dan susah, boleh mendengar malasah dan boleh bergurau samada lembut atau kasar sukar untuk dicari...

sekian terima kasih...ekekekekekkeke

calo....

Saturday, August 29, 2009

Pagi Yang Gelap

Pagi Yang Gelap

hahaha...tajuk post nie mcm tajuk lagu hujan 2 pagi yang gelap kini sudah terang....

mcm2 hal dunia. sebenarnyer pg2 lagi aku da bgn. terus g mandi pas 2 sahur...2 pinggan nasi aku bedal pagi nie...kenyang 2...banyak makan aku skang nie...tah ape ni jd la...makin boyak la pas nie...ekekeke...

pas sahur aku p solat subuh..mase aku jalan nk p ke surau 2...aku ade la jumpe sorang mamat nie buleh dye baring kat tepi jalan...aku ingat excident...rupe2nyer dye tido siot kat tepi jalan ape ke gile la orang2 zaman sekarang...punye banyak tempat nk tido kat tepi jalan juga dye nk tido...siap berdengkor lagi 2...hahahah...gile ah ding dong...

Bgs ar pak imam Mat Dom pg td...surah dye pendek jer..mungkin dye tau aku mengantuk kot 2 yang dye bace surah pendek2...ekekeke...biase la...baru berjinak2 solat subuh kat surau...biase nyer kat umah jer kompom lamabt...kekeke...

balik umah jer terus baring2 sambil layan citer G I Joe...layan juga cerita dye...banyak action...best la...dari cerita melayu nie asik cinta, harta, mengarut2 ar...hahaha..
tiba mase nk p working...



Weng Weng In The SKy

Weng Weng In The SKy

Kelmarin, semalam, dan hari nie...aku memnpuyai satu perasaan yang kacau.

ape yang berlaku 3 hari ni sumer aku jd kan ia satu pengajaran dalam hidup aku.

mcm2 dugaan yang aku terima. tapi aku hadapi dengan penuh sabar ( sebab bulan pose kalau x bulan pose da lame gak aku mengamuk mcm bandi amuk ekekeke).

nk buat mcm mane setiap manusia tidak lekang dari melakukan kesilapan. tapi dari kesilapan itu aku belajar erti hidup yang sebenar dan hakiki.

buntu pun ade gak nie. da xleh nk pikir da. mcm dalam tidor. duk diam2 jer...hahahaha...ape boleh buat nasib badan.

kekusutan kian melanda diri aku nie. banyak perkara yang x aku sangka dtg tetibe jer... mcm keta api dtg...ikut jer landasan nyer....huhuhuh...

satu hari yang penuh cabaran dalam idup aku adalah hari semalam...x payah la aku nk cerita pe yang terjadi...hanya aku dan DIA yang tahu cukup la...DIA maha mengetahui ape yang berlaku dan yang akan berlaku

sudah suratan nk buat mcm mano kan. layan diskusi mencari konklusi lagi best...layan kepale...ekekeke...




Thursday, August 27, 2009

Internet OH Internet.....

Internet OH Internet.....

huh....posting aku kali nie adalah luahan hati dan perasaan nie...ekekeke...xde ar pasal cinta pun just pasal talian internet jer nie...begitu gah di dalam televisyen, radio, dan berbagai2 lagi promosi dilakukan oleh pengeluar dan pembekal talian internet kat malaysia nie...salah satu dari padanye adalah TELEKOM MALAYSIA BHD...TM punya promosi mmg gempak...mcm2 promosi dilakukan untuk lakukan dyeorang punye perkhidmatan...tp bile kite sebagai pengguna menggunakan perkhidmatan yang disediakan dan pengguna itu sendiri membayar bil internet setiap bulan, tetapi hasilnye kurang memuaskan...bukan kurang lagi kawan2 tp mengecewakan la...kat modem tulis 1M...tp ade time jer internet laju...time yng selebihnye sume slow gile...ape punyer servis la yang dyeorang sediakan...kite sebagai pengguna bayar ape yang kite gunakan...mcm nie sape nk tanggung kerugian...kadang2 aku tension gn keadaan internet yang terlalu mundur di tanah air aku sendiri...aku mmg betul2 xpuas ati...promosi bukan main hebat...tp servis hampeh...bek ttp jer syarikat kalau xleh nk puaskan hati pelanggan...bile buat aduan jer mmg bertaun ar nk dtg...kalau dtg pun dye akan ckp "TM punye line xde masalah, nie masalah akauan"...ape kene mengena akauan lak dlm hal nie...internet slow bukan sebab akaun...internet slow sebab keupayaan TM untuk buat jaringan masih lom hebat...

hahahahaha....

kuang kuang kuang kuang....

Friday, August 21, 2009

FENOMENA AZAN DI DUNIA

FENOMENA AZAN DI DUNIA

Percayakah anda bahawa Azan berkumandang tidak berhenti dari timur indonesia...sila lihat di bahagian video pilihan saye yer di bahagian sebelah kanan....


Thursday, August 20, 2009

Anak Bulan




Dalam terminologi astronomi, anak bulan (atau hilal dalam bahasa Arab) merupakan fasa bulan yang berlaku apabila Bulan, dalam gerakan oerbit bulanannya mengelilingi Bumi, berada di antara Bumi dan Matahari, maka berada sebaris atau bersilangan dengan Matahari jika dilihat dari Bumi. Pada ketika ini, bahagian yang gelap (yang tiada cahaya matahari) bagi permukaan Bulan akan menghadap ke arah Bumi, maka, Bulan tidak kelihatan melalui mata kasar.Maksud sebenar frasa "anak bulan" adalah bulan sabit pertama yang kelihatan, iaitu selepas persilangan dengan matahari. Ini lazimnya mengambil tempat di ufuk barat dalam waktu yang sekejap antara waktu terbenamnya matahari dan terbenamnya bulan, lalu masa dan tarikh kemunculan anak bulan ini akan dipengaruhi oleh kedudukan geografi pencerap. Anak bulan secara astronomi, atau bulan gelap untuk mengelakkan kekeliruan, berlaku ketika persilangan dalam longitud gerhana dengan Matahari, iaitu apabila Bulan tidak kelihatan dari Bumi. Waktu itu adalah unik dan tidak bergantung kepada kedudukan, dan dalam keadaan tertentu, akan kebetulan dengan gerhana matahari.

Anak bulan dalam makna asal ialah bulan sabit muda yang menandakan bermulanya bulan dalam kalendar lunar seperti takwim hijrah, dan kalendar lunisolar seperti kalendar Ibrani, Hindu dan Buddha. Tetapi dalam kalendar Cina, permulaan bulan dimulai dengan bulan gelap

Wednesday, August 19, 2009

Kehidupan

Kehidupan

Hmmmm...
kehidupan masa kini banyak yang diragui...tp apakan daya kehidupan yang serba mencabar ini harus diteruskan jua...walau mcm mana berat sekali pun pasti boleh diharungi dengan berbekalkan keazaman yang tinggi...hampir pasti akan dikecapi jika terus bersabar menanti hari2 mendatang...banyak dugaan dan cabaran kala ini yang harus kita tempuhi untuk terus mara dan terus hidup di zaman serba moden ini...jadi hakikatnyer kita harus tabah...tabah...tabah...itu yang mampu kita lakukan selain berdoa kepada ALLAH S.W.T. agar kita sentiasa berada dalam perlindungan NYA...


Kalau Kalau Dan Kalau

Kalaulah Allah lihatkan amalan kita. Berapa banyak dosa. Berapa banyak pahala??

Kalaulah dosa itu macam batu. Berapa berat perlu kita angkat?

Kalaulah pahala itu bagai duit. Berapa banyak boleh simpan dalam akaun??

Kalaulah nafsu itu punya bentuk dan rupa, dan syaitan ada di sebelah kita dalam wajah tersendiri.
Adakah kita akan berkawan dengan mereka? atau takut dan memusuhi mereka? atau kita tetap jadi lagi teruk dari syaitan.. (tetap sama seperti biasa kita buat)

Kalaulah, Muhammad hidup bersama kita.
Adakah kita layan baginda selayaknya sebagai seorang nabi.
Malu berbuat dosa depan mata banyak nya bertimbun-timbun.
Malu dengan syirik dan khurafat yang kita buat.
Malu sebab tinggalkan risalah baginda.
Malu bergaduh sesama Islam padahal kita dah tahu kita saudara.
Hanya sebab kuasa,ideologi dan harta.

Pada hal dah tahu tak bawak ke manapun harta berlambak sedunia!!
Pada hal dah tahu pegangan kita sama!!
Pada hal dah tahu pangkat dan jawatan tak mampu membeli ampunan dari Tuhan!!

Kalaulah kita nampak syurga dan neraka.
Tempat dan rupa nya bagaimana? Apa ada dalam syurga?
Apa isi dalam neraka?
Dan setiap Ahmad,Abdullah dan ar-rijal dicop dia munafiq, kufur, islam atau beriman...
Masihkah aku dan kau lari dari tanggungan amalan..
Masihkah kita berdalih dan beralasan??

Kalaulah Allah menampak kan wajahNya pada kita masihkah kita sanggup syirikkan dia? Agungkan cinta manusia lagi tinggi dari cinta Dia!!


Berkalau-kalau tu amalan syhaitan.. tapi "kalau" yang ini aku tulis untuk keluarkan kau,aku dan dia dari terus teruk daripada syaitan.



Tuesday, August 18, 2009

Kawalan Jangkitan H1N1 Di Rumah


1.Amalan adab batuk yang baik
• Pesakit mesti amalkan adab batuk yang betul. Gunakan tisu atau sapu tangan apabila batuk atau bersin. Cuci tangan dengan sabun dan air atau bahan cuci tangan berasaskan alkohol. Buang semua tisu yang digunakan ke dalam tong sampah.

2. Jaga kebersihan diri

Pesakit dan semua ahli keluarga mesti mengambil langkah-langkah berikut:
• Kerap mencuci tangan dengan sabun atau air atau baham cuci tangan berasaskan alkohol.
• Keringkan tangan dengan tisu atau tuala yang berasingan untuk setiap ahli keluarga.
• Cuci peralatan yang biasa digunakan dan permukaan-permukaan yang kerap disentuh dengan menggunakan bahan pencuci yang biasa terdapat di rumah.

3. Jangan kongsi peralatan peribadi

• Jangan berkongsi peralatan peribadi.Peralatan seperti pinggan-mangkuk dan kain seperti tuala, cadar dan selimut tidak boleh dikongsi oleh ahli keluarga pesakit. Semua barangan ini perlu dicuci dengan sabun dan air.

4.Menjarakan diri (social distancing)
• Pesakit dinasihatkan supaya tidak meninggalkan rumah sehingga mereka sembuh, lazimnya selama 7 hari.
• Pesakit seboleh-bolehnya diminta tinggalkan di bilik berasingan.
• Ahli keluarga, khususnya yang cenderung mendapat komplikasi (khususnya ibu hamil) seboleh-bolehnya hendaklah menjarakkan diri daripada pesakit (sekurang-kurangnya satu meter) untuk menggelakkan jangkitan.
• Sekiranya pesakit keluar rumah (contohnya mendapat rawatan) beliau hendaklah memakai penutup mulut dan hidung (mask), mengamalkan adab batuk yang baik dan kerap memcuci tangan.


Panduan menilai tahap kesihatan diri di rumah

Secara umumnya demam selsema boleh sembuh dengan sendiri. Namun begitu, anda perlu SEGERA mendapatkan rawatan di hospital jika demam serta batuk atau sakit tekak, DAN mempunyai sekuarang-kurangnya satu gejala berikut:

1. Sukar benafas.
2. Batuk berdarah atau kahak berdarah.
3. Sakit dada berterusan.
4. Kerap cirit birit atau muntah yang kerap, atau kedua-duanya.
5. Demam berterusan melebihi 3 hari ataupun demam berualang selepas 3 hari pulih.
6. Berkelakuan ganjil, celaru, kurang responsive kepada rangsangan, sawan.
7. Penig bila berdiri.
8. Kurang kencing.

Sama-samalah kita melakukan solat hajat dan berdoa semoga Allah menjauhkan kita semua daripada bala penyakit ini.-editor.

Sabtu Nie Da Ramadhan

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK

Salam dan Selamat Sejahtera di ucapkan kepada kawan2 semua...

Dari Abu Hurairah Radhiallah 'anhu :
Adalah Rasulullah telah memberikan khabar gembira kepada para sahabatnya dengan bersabda : "telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan yang diberkahi. Allah mewajibkan kepadamu berpuasa didalamnya, pada bulan ini pintu-pintu syurga akan dibuka dan pintu-pintu neraka akan ditutup dan para syaitan akan diikat; juga terdapat pada bulan ini malam yang lebih baik dari seribu bulan, barangsiapa tidak beroleh kebaikannya makan tidak memperoleh apa-apa'." (HR. Ahmad dan An-Nasa'i).

13 KESILAPAN DI BULAN RAMADHAN

1. Berpuasa tapi tidak menunaikan solat 5 waktu.
2. Tidak menjaga batas-batas agama.
3. Menghabiskan masa dengan kerja-kerja yang tidak berfaedah.
4. Berebut peluang mencari duit dengan berniaga tapi meninggalkan peluang untuk mendapatkan pahala yang berlipat kali ganda.
5. Semakin cepat marah.
6. Membazir ketika berbuka puasa.
7. Tidak mengeluarkan zakat fitrah.
8. Membiarkan dan menggalakkan anak2 bermain mercun.
9. Hanya puasa makan dan minum sahaja.
10. Tanpa persedian mental dan emosi tentang matlamat, kelebihan dan kedudukan puasa Ramadhan
11. Menang sorak, Terawikh ala kadar.
12. Tadarus al-Quran hanya di bulan Ramadhan sahaja.
13. Tidak mahu bersahur.

Saturday, August 15, 2009

Friday, August 7, 2009

Perisian yang Mesti Anda Donlod

Perisian yang Mesti Anda Donlod

K ALERT

K Alert adalah perisian tambahan untuk Microsoft Outlook 2003 di mana ia memberikan fungsi peringatan (reminder) Outlook dihantar kepada alamat email atau SMS telefon. Segala peringatan yang anda setkan dalam Calender Outlook anda akan anda ketahui menerusi sistem yang ada di dalam perisian ini. Anda perlukan Microsoft Outlook 2003 untuk menggunakan perisian ini.

http://www.konnech.com/


NAOMI

Naomi merupakan sebuah perisian penapisan kandungan internet yang disasarkan kepada keluarga dan ibu bapa. ia akan memantau sambungan internet anda untuk menghalang kandungan yang kurang sesuai dipaparkan pada skrin dengan menutup pelayar web. ia mampu menapis sebarang kandungan internet dari bahan lucah, yang berkaitan dadah, pengganas, judi, propaganda dan banyak lagi. Perisian ini mempunyai banyak ciri-ciri yang membantu kepada halangan kandungan yang amat meluas.

http://www.radiant.altervista.org/indexen.html

COPERNIC DESKTOP SEARCH

Copernic Desktop Search membolehkan anda mencari fail, ilmej, multimedia dan pelbagai lagi dengan pantas. Ia akan mengindex kandungan cakera keras anda dan menyediakan sebuah antaramuka yang mudah untuk pengguna mencari fail. Sebuah perisian yang mudah dan menarik untuk digunakan dalam PC anda.

htt://www.copernic.com/

CHAT WATCH

Chat Watch membenarkan anda memantau sebarang perbualan chat yang dilakukan menerusi ICQ, AOL Instant Messenger, MSN Messenger, Odigo, Cheeta Chat dan Yahoo Messenger. ia akan merakam segala mesej yang dihantar dan diterima di mana perisian ini boleh digunakan tanpa pengetahuan pengguna. ia juga boleh digunakan untuk menghalang penggunaan perisian chat oleh anak-anak dan memantau sebarang perbualan yang tidak sihat.

http://www.zemericks.com/


SELAMAT MENCUBA KAWAN2



Thursday, August 6, 2009

Selesai Sudah

Selesai Sudah

hahahahahaha...selesai sudah sesi temuduga aku semalam...pergh soklan2 dye mmg power ar...mmg suh otak aku berkerja keras...hahaha...tp alhamdulillah aku sudah menjalankan kerja aku dengan sempurna walaupun aku ade jua soalan yang aku xdpt jawab...:D

k la malas aku nk cerita panjang lebar...hahaha

Tuesday, August 4, 2009

5 Ogos 2009

5 Ogos 2009

huhuhuhuhu

sok aku g temuduga SPA kawan2...jawatan juruteknik komputer ft17...doakan aku dapay jawab dgn tenang dan sempurna ye...mcm nk p amik spm jer ni rasenyer...debor beb...ekekeke...wish me luck for tomorrow...

peace no war...

yeah...