Sunday, February 7, 2010

Kenape Nak Matikan Sistem Autorun Pada Wndows 7i

Salam..

kepada kawan-kawan semua. ari nie nk berkongsi sikit la pengalaman aku dalam menjadi doktor kepada orang-orang yang punyai masalah deng
an pc or laptop nie. Setelah hampir 3 tahun aku berkecimpung dalam dunia perkomputeran nie belum pernah aku jumpa satu masalah nie. Masalah nya adalah Security Tools asik keluar. Macam haram, bila restart pun same gak. da laptop baru beli jadi sewel jap aku. Windows 7 nie leceh, sebab benda baru dan aku baru explore sikit2. lepas tue dye nyer antivirus langsung xleh pakai sebab security tools nie asik kuar jer. xleh nk buat kerja, dan security tools nie juga da ilang kan semua fail2 yang ade kat dalam laptop baru tue. huh..akhir nya aku jumpe satu jalan...terima kasih kepada www.cekapkomputer.com.

Mengapakah kita perlu mematikan fungsi autoplay ini?

Bagi sesetengah pengguna,fungsi autoplay adalah berguna kepada mereka terutamanya bagi kegunaan contohnya CD pembelajaran yang menggunakan fungsi autoplay.Namun bagi sesetengah pengguna,fungsi ini kadangkala melecehkan dan menyusahkan kita.Selain itu,kebiasaannya fungsi autoplay ini disalahgunakan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab untuk menyebarkan lagi virus-virus mereka selalunya melalui pendrive.

Bagaimanakan cara mudah dan ringkas untuk mematikan fungsi autoplay ini pada Windows 7 anda?

Baiklah saya akan memberikan anda cara mudah dan ringkas untuk mematikan fungsi autoplay ini.Dengan hanya 4 – 5 langkah fungsi ini dapat dimatikan.

Pertama sekali,Klik pada butang logo Windows pada tepi Toolbars anda dan klik pada ruangan yang bertulis “search programs and files”.Ruangan “search programs and files” ini juga sebenarnya adalah fungsi RUN seperti yang ada pada Windows XP sebelum ini.Kemudian taip gpedit.msc

Kemudian,klik pada Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Klik pada AutoPlay Policies.Rujuk gambarajah di bawah.

Baiklah pada bahagian AutoPlay Policies,klik pada Turn Off Autoplay,kemudian satu tetingkap akan dipaparkan dan klik pada pilihan Enabled dan pastikan bahagian bawah Options dipilih All drives.Rujuk gambarajah.

Mudah dan ringkas kan? Jom cuba sendiri

www.cekapkomputer.com

3 Comments

ya saya pun baru juga tahu...

mmg berkesan la...

sebab tu saye berkongsi...

sebab autorun nie mmg menyusahkan kita...

Tinanium Cross Necklace | T-Shirt
Shop Tinanium Cross Necklace chi titanium flat irons | T-Shirt on T-Shirt online. ✓FREE titanium melting point Delivery Across ford titanium Canada ✓FREE Returns on orders titanium phone case over $150 ✓Shirt size: 3 x 4 x 6 inches  Rating: 4.9 · samsung titanium watch ‎33 votes · ‎$28.00 · ‎In stock