Sunday, May 16, 2010

Ribut Petir (Talian Terputus)


Rasanya hampir 10 hari aku tidak mengupdate blog aku ini kerana disebabkan beberape faktor yang tidak dapat aku elakkan.

Ribut Petir merupakan satu sistem ribut yang dikenali dengan kehadiran kilat dan petir yang dihasilakan oleh awan kulumonimbus selain hujan atau hujan batu yang lebat. Ribut petir adalah ribut yang paling lazim berlaku di dunia. Menurut Encyclopedia Britannica, purata tenaga yang dihasilkan semasa ribut petir adalah lebih kurang 10giga-watt/jam, bersama dengan kepala peledak nuklear 20 kiloton. Ribut petir boleh berlaku di mana-mana sahaja dimuka bumi ini, dengan kawasan kutub sebagai kawasan yang paling kurang mengalami ribut petir, dan kawasan yang beriklim Khatulistiwa sebagai kawasan yang paling kerap mengalami ribut petir ini.

Di sebabkan ribut petir itu juga menyebabkan kerosakan di tempat kerja aku, memang kuat. Sampai modem, switch, wifi dan juniper di tempat kerja aku mengalami kerosakan yang teruk (total damage). Seminggu sudah berlalu tapi masalah tidak seselai lagi....arrrgggghhhhh kusut....

Related Posts

Ribut Petir (Talian Terputus)
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Like the post above? Please subscribe to the latest posts directly via email.