Wednesday, September 7, 2011

Sigapore Sedia Berperang Dengan Malaysia

"Bekas PM Singapore LKY telah berkata bahawa negaranya sedia berperang jika isu tanah di Tanjong Pagar tidak diberikan balik oleh Malaysia pada masa yang telah ditetapkan dan jika isu mengenai air ditimbulkan.
Sangat berani dan yakin LKY ni hingga sanggup berkata begitu!

Atas dasar apa LKY berani dan yakin? Sila lihat fakta berikut:

Changi Air Base (West)

112 Sqn 4 KC-135R (Aerial refuelling)

121 Sqn 4 Fokker 50 (Transport), 5 Fokker 50 ME2 (Maritime patrol)

Changi Air Base (East)

145 Sqn 20 F-16D Blk 52+ (Strike)

Paya Lebar Air Base

122 Sqn 6 C-130H (Transport), 4 KC-130B (Transport/Aerial refuelling)

141 Sqn 6 F-5S (Interceptor), 1 F-5T (Training/Interceptor) - Disbanded since Nov 2005 with aircraft being reassigned to 144 and 149 Sqn.

144 Sqn 15 F-5S (Interceptor), 7 F-5T (Training/Interceptor)

149 Sqn 15 F-5S (Interceptor), 1 F-5T (Training/Interceptor); currently transitioning to the F-15SG (Strike), received 5 F-15SG to date.[23]

Sembawang Air Base

120 Sqn 20 AH-64D Longbow Apache (Attack)

123 Sqn 6 S-70B Seahawks (ASW)

124 Sqn 4 EC120 Colibri (Training)

125 Sqn 22 AS332M Super Puma (Transport/SAR)

126 Sqn 12 AS332M1 Cougar (Transport/SAR)

127 Sqn 10 CH-47SD (Heavylift)

Tengah Air Base

111 Sqn 4 E-2C Hawkeye (AEW & C); currently transitioning to G550 CAEWs

140 Sqn 7 F-16C (Interceptor), 5 F-16D Blk 52 (Strike)

142 Sqn 18 T/A-4SU Super Skyhawks (Fighter-bomber) - disbanded in 2004.

143 Sqn 2 F-16C (Interceptor), 10 F-16D Blk 52 (Strike)

RSAF Black Knights - RSAF's aerobatic team.

Chong Pang Camp SADA (Singapore Air Defense Artillery)

3rd DA RBS 70 SAM, IGLA SAM, Giraffe Radar

6th DA RBS 70 SAM, IGLA SAM, Giraffe Radar

9th DA RBS 70 SAM, IGLA SAM, Giraffe Radar

18th DA Mistral SAM

160 Sqn Oerlikon 35 mm AA Guns (Airfield defence)

Lim Chu Kang Camp II SADA (Singapore Air Defense Artillery)

163 Sqn I-HAWK SAM (Medium altitude air defence)

165 Sqn Rapier Blindfire SAM (Low altitude air defence)

Other assets of SADA (Singapore Air Defense Artillery)

201 Sqn FPS 117 Radar (Fighter control, SAM control, Surveillance, ASP)

203 Sqn LORADS Radar (RASP, SAR, "listening watch" for distress signals)

Murai Camp

116 Sqn Hermes 450 (Reconnaissance)

128 Sqn 40 IAI Searcher (Reconnaissance)

Sedangkan Malaysia hanya ada :

1st Division

2 Squadron - Fokker F-28 Fellowship, Falcon 900, Global Express, Boeing BBJ (737-700), Subang AFB

3 Squadron - S-61A4A Nuri, Butterworth AFB

6 Squadron - BAE Hawk 108/Hawk 208, Kuantan AFB

10 Squadron - S-61A4A Nuri, Kuala Lumpur AFB

11 Squadron - Su-30MKM Flanker, Gong Kedak AFB

12 Squadron - Northrop F-5E/F, RF-5E, Butterworth AFB

15 Squadron - BAE Hawk 108/208, Aermacchi MB-339AM, Butterworth AFB

16 Squadron - Beech 200T, Subang AFB

18 Squadron - Boeing F/A-18D Hornet, Butterworth AFB

19 Squadron - MiG 29N/UB, Kuantan AFB

20 Squadron - Lockheed C-130H Hercules, C-130T Subang AFB

21 Squadron - CN-235-200M, Subang AFB

2nd Division

5 Squadron - S-61A4A, Nuri Labuan AFB

7 Squadron - S-61A4A, Nuri Kuching AFB

14 Squadron - Lockheed C-130H Hercules, Labuan AFB

Training Division

1 FTC PC-7/PC-7 Mk II, Alor Setar AFB

2 FTC Alouette III Alor, Setar AFB

3 FTC MB-339AM/CM, Kuantan AFB

Ini cuma perbandingan Tentera Udara saja belum yang lain-lain.

Mampukah Malaysia mempertahankan diri??

sumber : pemerhati44

Related Posts

Sigapore Sedia Berperang Dengan Malaysia
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Like the post above? Please subscribe to the latest posts directly via email.

7 comments

Tulis comments
avatar
September 7, 2011 at 10:47 AM

Salam;
Entahlah boleh menangkah tidak,kelengkapan perang bukan faktor utaman mencapai kemenangan tapi akal dan pengalaman berperang....

Reply
avatar
September 7, 2011 at 11:33 AM

nampak benor dah berzaman dia plan nak serang kita..kita je yg leka..

Reply
avatar
September 7, 2011 at 11:35 AM

bro...7 armada baru sampai tu teknologi terkini :)..setiap armada mempunyai lebih 16 jet pejuang terbaru lengkap dengan kelengkapan terkini.Saya tak pasti sebab tak tahu sangat teknologi ketenteraan ni,tapi jangan lupa kapal selam juga dah tambah dan semuanya teknologi baru :D
Jangan lupa tu :)

Reply
avatar
September 7, 2011 at 11:37 AM

Tu sebab bila PM kita budjet besar beli kelengkapan tentera..ramai bising bising kata PM boros...tapi bila dah sampai kes macam ni? baru nak sibuk sana sini bising bandingkan kelengkapan yang ada...apa nak jadi..

Reply
avatar
September 7, 2011 at 12:09 PM

kalau Kerajaan 1 Malaysia beli teknologi Tentera yang terbaik Rakyat tak bising..

Malah rakyat menyokong kuat untuk sama2 membantu mempertahan kan negara...

nie beli kapal selam yang da berzaman...

asik rosak je mcm mane nak bersain dgn negara lain yang kekuatan ankatan tentera dan kelengkapan lebih canggih dari kita..

mampu kita nak menangkis serangan dengan berbekalkan teknologi lapok?

Reply
avatar
September 14, 2011 at 11:51 AM

bro... kena kagum ngan tentera malaysia... kalau nk taw leh baca la malitaria of malaysia

Reply
avatar
September 14, 2011 at 4:31 PM

as salam semua..

kita kan ada Allah swt....yg penting berdoa....jgn buat yg dilarang iaitu yg haram kalau dah nak perang kita perang jer lah...niat kerana agama islam dan Allah swt.jgn takut mati dan mati adalah pasti...jadi JGN TAKUT...Allah kan ada..

Reply