Saturday, February 18, 2012

Punca Talian Internet Menjadi Slow

Assalamualaikum w.b.t kepada semua pembaca blog PeNgembara. Aku dah lama tak update di sebabkan kemalasan yang tahap melampaui batas-batas kerajinan.

Ok, di pagi yang indah ini, aku ingin berkongsi beberapa ilmu yang tak seberapa ini kepada korang semua. Maklumlah aku masih dalam proses pembelajaran lagi dalam bidang Networking ni.



Ramai pengguna Internet di Negara Malaysia ini yang mengalami masalah kelembapan dalam menggunakan Talian Internet tak kira di pejabat ataupun di rumah. Antara punca masalah ini adalah dari faktor fizikal dan semula jadi.


Aku nak berkongsi sedikit berkenaan ilmu-ilmu yang aku ada kat korang semua. Antara puncanya adalah :

1. Korang melanggan pakej yang paling rendah.
2. PC/Laptop/Netbook/Handphone sudah ketinggalan zaman ( jangan marah ye ).
3. Ada noise pada talian korang.
4. Jarak di antara Cabinet ISP ( Internet Servis Provider TM, Maxis, Digi, dll ) melebihi 5 kilo meter ( utk copper wired ).
5. Firewall pada PC/Laptop/Netbook selalunya akan menggangu kelancaran Internet.
6. Antivirus.
7. Peak Hour ( Kebiasaannya berlaku pada waktu pejabat )

Ok 7 punca diatas merupakan faktor yang boleh menyebabkan kelancaran Internet menjadi lembab dan boleh mendatangkan kemarahan kepada pengguna. Jika ada kesilapan bolehlah korang mengkomen kat ruangan komen di bawah ye...

*Ilmu yang kita ada adalah untuk di kongsikan dan bukan untuk diragakan
*Biar bodoh tapi bertanya, jangan bodoh buat-buat pandai!!
*Siapa makan cili...Sendiri mau ingat ar
Sekian dahulu dari atas katil aku yang empuk ni, siap sedia untuk esok dan teruskan mengomen.



Related Posts

Punca Talian Internet Menjadi Slow
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Like the post above? Please subscribe to the latest posts directly via email.

1 comments:

Tulis comments
avatar
Anonymous
July 2, 2016 at 12:23 PM

salam kalau yg slow sebab firewall tu macam mana nk buat eh?

Reply