Wednesday, May 6, 2020

Sah ! Liridon Krasniqi Kini Boleh Beraksi Sebagai Pemain Harimau Malaya

Berita yang boleh dikatakan cukup mengembirakan untuk penyokong bola sepak Malaysia. Akhirnya Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) telah menerima surat rasmi daripada Persekutuan Bola Sepak Dunia (FIFA).


Menurut surat rasmi tersebut, FIFA kini memberikan kelulusan kepada FAM untuk menyenaraikan pemain tengah JDT itu dalam perlawanan Kelayakan Piala Dunia 2022 / Piala Asia 2023 yang akan datang.

Berita ini pastinya berita gembira buat ketua jurulatih Harimau Malaya, Tan Cheng Hoe yang boleh memanggil pemain JDT ini bila-bila masa bermula sekaran.

Liridon sepatutnya membuat penampilan sulung dalam perlawnan menentang UAE pada bulan Mac lepas, Namun FAM ketika itu belum menerima apa-apa pengesahan daripada pihak FIFA.

"Memang kalau diikutkan perlawanan menentang UAE (Emiriah Arab Bersatu) Liridon sudah boleh bermain, tapi FIFA tidak boleh keluarkan surat selagi dia tidak memenuhi syarat lima tahun berkasi di Malaysia.

"Dia cukup syarat lima tahun pada 25 Mac lalu dan perlawanan kita berdepan UAE sepatutnya pada 26 mac lalu. Selepas penangguhan aksi Kelayakan Piala Dunia, mereka keluarkan surat," kata Stuart.

Liridon merupakan pemain naturalisasi kedua negara selepas tonggak Pahang Mohamadou Sumareh yang sempat beraksi dlaam kejohanan Piala AFF bersama skuad negara pada tahun lepas.

Dengan kehadiran Liridon, ini Tan Cheng Hoe mempunyai banyak pilihan untuk membentuk jentera tengah yang mampan selepas Brendan Gan digantung satu perlawanan menentang UAE.


Untuk seorang lagi pemain di posisi penyerang Guilherme de Paula, statusnya hingga kini masih belum diketahui sehingga hari ini.