Wednesday, May 6, 2020

Panduan Cara Semak Bil TNB Secara Online Melalui Desktop

Hari ni aku nak buat satu panduan cara register akaun myTNB Portal. Umum korang da tahu yang pihak TNB tidak akan mengeluarkan sebarang bentuk bil secara fizikal sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan. Jadi salah satu cara untuk korang membayar bil ataupun nak semak berapa jumlah bil TNB korang adalah dengan melalui myTNB Portal.

Langkah yang pertama sekali koran mestilah buka pelayar internet tak kisah apa-apa jenis pelayar pun boleh. Macam aku, Google Chrome adalah pilihan hati.


Link untuk register akaun myTNB ni https://mytnb.com.my.

Bila korang da masuk ke laman myTNB korang boleh klik dekat New here? Register now !


Lepas tu korang boleh pilih nak register yang mana satu. Ada 3 pilihan. Aku akan pilih Register for myTNB Account ( untuk personal senang )


Okey lepas korang klik register, korang akan di bawa ke halaman seterusnya, korang kena isikan semua tempat kosong seperti gambar di atas tanpa gagal. Kalau ada yang tak lengkap alamatnya memang akan berjaya la korang nak register.

Okey dah sudah isi tempat kosong ? ( macam sekolah lak ).

Korang kene tandakan di kotak kecik yang ada tulis bahasa mat saleh I have read and agreed bla bla bla.

Okey dah boleh klik dekat Create Account.


Langkah seterusnya, korang kene tunggu la email dari TNB untuk dapatkan link pengaktifan. Kalau da dapat email korang just klik link warna biru untuk aktifkan akaun korang tu.


Lepas kau klik link di email, ko akan dibawa ke halaman seperti gambar di atas. Bila ko da dapat kod yang dihantar ke Telefon Bimbit korang tu, masukkan dekat tempat kosong macam gambar kat atas.


haaa. Dia dah mula dah Welcome to the myTNB Portal!

Bagi pemilik rumah. Bagi kau yang menyewa, rumah sendiri, nak bayarkan mak ayah punya bil ke makwe ko punya bil ke ko boleh pilih Individual untuk terukan mendaftar.


Dah klik?

Ko klik lagi dekat add Account (I am a TNB Customer).


Dekat ruangan ni, korang boleh pilih sama untuk Owner atau Non-Owner.

Untuk Owner maksudnya ialah rumah yang ko duduk tu rumah kau sendiri.

Untuk Non-Owner maksudnya rumah yang kau duduk tu rumah sewa ataupun rumah mak ayah kau.


Dekat bahagian Electricity Account Number, kau masukkan nombor akaun bil elektrik kau. Mana nak dapat nombor akaun tu? Kau g amik bil yang lama-lama kau cari. Pasti ada.

Di bahagian Account Nickname pula kau letak la apa yang kau suka.

Lepas tu kau tekan submit.


Lepas kau da tekan submit tu, kau akan dapat notification macam dalam gambar. Kau klik jer dekat kotak kecik lepas tu kau tekan proceed.


Tadaa. Da siap.


Kau tengok gambar dekat atas da ada bil korang untuk bulan April. Okey aku dah lama tak menaip panjang-panjang macam ni