Monday, May 4, 2020

Perlu Atau Tidak Tanggalkan Kepala Bateri Jika Kereta Tidak Bergerak?


Ha kali ni aku nak kongsi dengan korang semua sedikit ilmu berkaitan automotif. aku pasti ada dikalangan kita yang mempunyai lebih dari satu kenderaan.

Jadi adakah korang perlu tanggalkan kepala bateri kereta jika kereta korang tak bergerak?

Ia sebenarnya bergantung kepada beberapa faktor seperti berapa lama kereta itu digunakan dan usia bateri kereta korang tu. Jika ditinggalkan dalam tempoh yang singkat contohnya seminggu dua, tidak perlulah korang tanggalkan kepala bateri tu.

Dalam jangkaan aku sepatutnya ianya cukup boleh dihidupkan semua selepas korang pulang dari bercuti atau sebagainya. Jika kereta yang ditinggalkan lebih lama dari masa itu, mungkin korang boleh fikirkan untuk menanggalkan bateri atau guna alternatif lain seperti menggunakan "Trickle Charger".


Jika korang menanggalkan bateri, berkemungkinan besar korang akan kehilangan banyak setting-setting seperti radio, jam dan lain-lain lagi. Aku juga menyarankan menggunakan "Trickle Charger".

"Trickle Charger" ini berfungsi untuk mengecas semula bateri tetapi dengan kadar perlahan sama dengan kadar kehilangan cas pada bateri ketika kereta tidak digunakan.

Charger perlu disambung dengan punca kuasa sebelum korang menyambungkannya semula kepada terminal bateri kereta. Terdapat juga "Trickle Charger" yang menggunakan tenaga solar.

Bateri yang telah berusia tidak boleh memegang cas elektrik dengan baik seterusnya lebih risiko untuk kehilangan cas dengan mudah. Oleh itu, kereta tidak boleh dihidupkan walaupun ditinggalkan selama satu hari.